Ideální je sebe-útokům, tedy hodinám škrábání, mačkání či jiného ubližování kůže, předcházet – to je asi jasné. Nicméně dermatilománie je mrška a ráda se vtírá do našich životů v okamžicích, kdy polevíme z naší ostražitosti – „vypneme“, protože si chceme odpočinout, překvapí nás nějaký nečekaný problém, či se dostaneme do stresu apod.

Ať už jste ve fázi, kdy vás dermatilománie drtí, nebo se vám nad ní naopak daří vyzrát, tak nebo tak vás může překvapit tvrdý úder. Ať už nesnesitelné, silnější nutkání než obvykle, nebo extrémní záplava nutkavých myšlenek ohledně (ne)čistot na vaší pleti apod.

Extrémní nápor nutkavých myšlenek jsem v období vánočních svátků zažívala například já – ačkoliv už se půl roku „držím“ a dávám dermatilománii pěkně na frak.

Co v takové chvíli dělat?

Pakliže nutkání podlehnete a máte to štěstí, že si to uvědomujete ještě na začátku (tedy po pár minutách), zkuste mít na mysli nějakou „záchrannou činnost“. To je činnost, ke které se v tuto chvíli upnete a bude pro vás natolik lákavá či důležitá, že díky ní „na chvilinku“ přerušíte dermatilomanský lákavý sebe-útok a utečete k dané činnosti.

Příklad: jakmile si uvědomíte, že se mimoděk škrábete či už dokonce nedejbůh stojíte nalepení na zrcadle, utíkejte se třeba podívat na telefon či facebook, zda vám někdo nenapsal. (Uznávám, že to není zrovna intelektuálně obohacující činnost, nicméně jistě uznáte, že svůj účel splní na jedničku.)

Jde o to, obalamutit sám sebe tím, že si dáte jenom na chvilinku pauzu se svým škrabkáním a přerušíte tak svoji destruktivní činnost. Mrknete jen na chvilku na telefon, zkontrolujete zásoby v ledničce, omrknete děti či domácí mazlíčky zda jsou v pořádku… Stačí si vybrat.

Co ale když „procitnete“ až už je pozdě, tedy po dermatilomanském sebe-útoku?

„Pozdě“ znamená, že vaše pokožka je již rozškrábaná, napluchlá, zdecimovaná. (O nelehkých duševních stavech jako jsou pocity selhání a deprese raději pomlčím). Pokožka může svědět, ale především bolí. Co v takové chvíli dělám já? Už dávno jsem upustila od klasické kosmetiky, protože moje kůže na ni po desítkách balení mastiček a tělových mlék začala být přecitlivělá.

První pomoc

Zubožená pleť se potřebuje „zatáhnout“ a taky je nutné ji vyčistit, aby se do ranek nedostalo více infekcí, než tam momentálně vlivem našeho škrábání a mačkání je. Byť maličko štípe, nedám v tuhle chvíli dopustit na svůj bio jablečný ocet. Na odličovací tamponek nakapu trošku obyčejné vody a zhruba stejné množství octa, a potírám. Jakmile mám hotovo, nanáším pleťový krém , jedná-li se o obličej. Pokud se jedná o pokožku na jiné části těla, natírám olejem (olivový, kokosový). Potírání pokožky olejem je mimochodem skvělý způsob prevence projevů dermatilománie – škrábání totiž takřka není možné, protože pokožka je kluzká 😉

Pokud je vaším problémem spíše vymačkávání pórů a po sebe-útoku nyní máte pleť posetou červenýmí flíčky, které se tváří že do pár hodin pěkně nabobtnají a vytvoří pořádný uhřík, naneste na tato místo PO předchozím ošetření zubní pastu. Daný flíček vysuší (klidně i přes noc) a vám se z něj s největší pravděpodobností nevytvoří nový adept na vymáčknutí 😉

Chybami se člověk učí

Několik let jsem po svých tranzech a dlouhých mačkacích procedur na svoje problémová boláková místa nanášela mastičku proti akné a kožním problémům, která vysušovala. Měla jsem totiž za to, že když si pořád mačkám pleť, tak mám ASI AKNÉ a tudíž proti němu musím všemožně bojovat.

A tak jsem používala zprvu kosmetiku pro náctileté, následně pak zmíněnou mast (Imazol), kterou mi moje kožní lékařka předepisovala jako de facto univerzální mast „na všechno“. Nemohla jsem však udělat nic horšího – už po samotném mačkání pleti se pokožka zbavuje svého mazu, ne tak ještě po vysušení zmíněnými preparáty.

Výsledkem byla zvýšená tvorba pupínků a příprava živné půdy pro opravdové akné. Naštěstí mi však před časem jedna chytrá žena řekla, že trpím-li na zvýšenou tvorbu mazu, pak mám nejspíš PŘESUŠENOU pleť a musím ji častěji mazat. Inu, chybami se člověk učí…

Přeji vám, ať se z mých chyb poučíte i vy a poskytnete sobě i své pleti jen to, co je pro vás osobně nejlepší. Držte se!