Chcete zatočit s nějakým zlozvykem, nutkavým chováním či závislostí? Už máte za sebou několik pokusů, kdy jste se rozhodli skončit, ale vždycky jste se vrátili ke své závislosti zpět? A hlavně – už vás nebaví pořád bojovat sami se sebou či svým zlozvykem?! 

chocolate-864901_640

Když jsem se před asi rokem rozhodla prolomit svoji extrémní závislost na sladkém, měla jsem první dva dny neustále pocit, že omdlím. Že už ani nevstanu ze židle, že nedojedu domů… Tak moc mě moje tělo přesvědčovalo, že bez „dopingu“ nepřežije. A já byla na pokraji sil. Prostě absťák. A přitom to byl jenom hloupý cukr.

Závislost na kůži

Když jsem si dříve (v průběhu posledních asi 10 let) dávala předsevzetí, že už se NIKDY nebudu škrábat, byla jsem pak v neskutečném stresu z chybějících chvilek meditace a uvolnění. Dopadlo to vždycky tak, že jsem se do 3 dnů rozškrábala tak šíleně, že jsem si pak chtěla vzít dovolenou, abych nemusela ven… Tak silné jsem měla deprese z toho, co jsem si udělala. Věřte nebo ne, ale když se na to nejde od lesa, tak i dermatilománie vám umí naservírovat pěkný absťák.

Úplně nejhorší zážitky mám z doby, kdy jsem se rozhodla překonat dokonce VŠECHNY svoje závislosti najednou. Přestala jsem pít kávu, jíst sladké, škrábat se… a za 2 dny jsem byla zralá na psychiatra. Nešlo ani tak o to, že bych bez svých neřestí nemohla vydržet, ale na kolena mě dostávala představa, že už si NIKDY žádnou z nich nebudu moct užít. Prostě maximalistka, a navíc se starostmi o to, co BUDE, namísto toho, co JE…

A hlavně jsem za své neřesti neměla vymyšlenou žádnou náhradu. Představa prožití zbytku života bez všech svých malých radostí, jako byla (nejenom) káva, čokoláda nebo trans plynoucí z dermatilomanského sebe-útoku, pro mě byla neskutečně skličující.

Konec s neřestí až do… konce života?!?

Svým předsevzetím „NIKDY už nebudu jíst/pít/dělat to a to“ bojujeme proti sobě samotným. (Mimochodem – ještě pořád vám dává smysl bojovat proti sobě, když jsme pořád jenom jeden člověk, nikoli dva či více…?!?) Boj je vždy nesmírně vyčerpávající, navíc s nejistým výsledkem. Namísto boje jsem tedy po letech závislosti (především) na své kůži přišla na mnohem účinnější přístup: OBELSTÍT!

Ve svém ebooku zmiňuji metody, jak můžete sami sebe obelstít třeba přímo u zrcadla, u kterého se přistihnete, že si už zase dloubete celý obličej a nemůžete s tím přestat. Vtip spočívá v tom, že s  dermatilománií nebojujete, ale hrajete hru KDO Z KOHO. Prostě jste to vy, kdo ji překvapí první. Dnešní metoda, o kterou se s vámi chci podělit, by se dala nazvat jako „24 hodin“ .

img_20161007_121841

Jakmile budete mít nutkání PODLEHNOUT svému zlozvyku/nemoci a svoji pokožku na jakémkoli místě vašeho těla začnete „čistit“ (=mačkat, mnout, škrábat…), slibte si, že inkriminované místo „vyčistíte“ ZÍTRA. (Totéž platí u cigaret, sladkého, alkoholu, upadání do depresí…)

Nic víc, nic míň. Potřebujete si vymáčknout nějaký šílený pupínek, ale znáte se a víte, že si pak zjizvíte celou tvář? Chtěli byste omezit sladké/alkohol/tabák, ale nebaví vás pocit napětí a „zakázaného ovoce“? Zkuste si svoji neřest odepřít POUZE PRO DNEŠEK. Vyřešíte to ZÍTRA!

Zkusme vydržet příštích 24 hodin bez své závislosti. Jenom ten jediný den, nic víc!

Zítra je nový den, nový život, a navíc bude až zítra. Až se zítřek stane dneškem, můžete se svobodně rozhodnout, zda tuhle fintu zase na JEDEN DEN vyzkoušíte, anebo se rozhodnete vědomě svojí závislosti podlehnout.

To navíc zítra klidně můžete  – však jste se rozhodli vydržet jen pro 24 hodin. Nemusíte se tedy obviňovat z toho, že jste zklamali.

A navíc – to, co bylo, to už teď nikoho nezajímá – takže se tím nezabývejte. A co bude, to nikdo netuší, takže se tím také nezabývejte. V tento okamžik máte svobodu rozhodnutí. Vašemu tělu tedy slibte naplnění zlozvyku, a to hned na zítřek. Pro příštích 24 hodin ale vydržte bez něj. Výjimečně (jakože). 😉

Pouhých 24 hodin. Pocity viny či zklamání tedy nemají prostor a vy nemusíte být v napětí. Ideální stav. Pro dnešek. A jiný den nás stejně nezajímá…

14370152_1770044993263449_7235686643786705311_n

Jo a ještě něco: pokud máte svůj očistný den právě dnes, buďte připraveni na to, že vám bude chybět stimulace té části vašeho mozku, které generuje pocity potěšení. Takže na sebe dnes buďte hodní, kupte si nějakou dobrotu (pokud teda zrovna neodvykáte od sladkého 🙂 ), naplánujte si saunu, procházku, kino. Jinými slovy – VYMYSLETE SI NÁHRADU. První týden je nejhorší, tak k sobě buďte alespoň zpočátku shovívaví.

Přeji spoustu radosti a hravosti ve vašich jednodenních, „dnešních“ odvykačkách, a schválně mi dejte do komentářů vědět, na kterou neřest jste se rozhodli tuto lišáckou metodu vyzkoušet 🙂

Mějte se a držte se,